Jag är född och uppvuxen i Ryssland, där Internationella kvinnodagen en gång instiftades under en kvinnokonferens 1921. Många vet att dagen har rötter i ryska revolutionen, men numera har åttonde mars i Ryssland förlorat all sin politiska kraft och blivit en dag då kvinnor uppvaktas med blommor.
I Sverige däremot, har dagen kommit att bli en inspiration för att driva viktiga frågor för kvinnors lika värde och rättigheter, många gånger med framgång.
Men på entreprenörssidan finns fortfarande stora skevheter. Bara trettio procent av Sveriges företag ägs och drivs av kvinnor, och bara en procent av allt riskkapital som fördelas i Sverige går till kvinnliga företagare. En enda procent.
När jag med start 2007 byggde upp mitt hemserviceföretag Hemänglarna, som i dag är en del av Städarna och omsätter 20 miljoner kronor och sysselsätter femtio personer, så gjorde jag det med en blandning av eget mod, misstag, lärande och så småningom en del av den där procenten riskkapital, satsad av Wingefors Invest.
Men framförallt gjorde jag det med stöd av värmländska kvinnor. Under hela den resa det innebar att bygga Hemänglarna hade jag alltid någon att vända mig till för att få kloka råd, för att få ny energi, för att repa nytt mod när det var motigt. Och alltid var det av en kvinna.
Därmed har vi sågat myten om att kvinnor inte klarar att stötta varandra, för jag är inte ensam om min upplevelse, tvärtom.
Däremot kan jag skriva under på att vi kvinnor är dåliga på att synas med våra företag och våra framgångar. Varför det är så finns det många och komplexa förklaringar till, men låt oss här bara konstatera att vi både förminskar oss själva och hålls tillbaka av den mansdominerade företagsvärlden.
Så vad gör vi då för att ändra på detta? Vi ska naturligtvis fortsätta kampen mot mansnormen och den måste ske på många olika fronter i opinionsbildning, finansiella stödstrukturer och i politiken.
Men som numera utbildad samtalsterapeut tänker jag också i banor av vad vi kvinnor själva kan göra för att bidra till en förändring. Det goda stödet från värmländska kvinnor lever kvar i mig som en ryggrad, och utifrån den arbetar jag i dag enligt principen om ringar på vattnet.
Om varje företagande kvinna aktivt stöttar tre andra kvinnliga entreprenörer genom råd, uppmuntran och synliggörande så kommer det att få effekt. Det är ren matematik. Det är exponentiell tillväxt vi talar om. Om en stöttar tre, och dessa tre stöttar tre var … Se bara hur fort saker utvecklas om vi tänker och agerar så!
Men vi ska också dra nytta av andra, både kvinnor och män som redan har lyckats och nu söker mer mening i livet än att ha nått ett karriärmål och ekonomiskt oberoende. Därför har jag nu tagit initiativ till en plattform, kalla det en rörelse eller nätverk, för personer som likt mig själv inte nöjer sig med att ha nått egen framgång, utan vill förverkliga sig genom att få andra att växa.
Jag kallar det Ripple Effect, ringar på vattnet, och är tacksam för att jag fick möjlighet att skapa det allra första plumset i vattnet i Värmland. I Vänern, eller om det var i Klarälven.
Irina Swahn, grundare av nätverket Ripple Effect. Multikulturell och prisbelönad entreprenör, tillika styrelseledamot och företagscoach, diplomerad samtalsterapeut, sommelier och tangodansare.